Review: Stapeltje nieuwe haakboeken

De afgelopen tijd zijn er weer een aantal erg leuke nieuwe haakboeken verschenen waarvan we er vandaag 4 bespreken:
Amigurumi babydieren haken (samengesteld door Joke Vermeiren)
Haakgeluk 2 by Claire (van Claire Boeter)
Sokken haak je zo! (van Jo An Luijken)
Kawaii haken (van Dendennis)

De allereerste is Amigurumi babydieren haken, een boek samengesteld door Joke Vermeiren die op haar website www.amigurumipatterns.net elk jaar een ontwerpwedstrijd organiseert. De beste ontwerpen die uit deze wedstrijd naar voren komen, verzamelt Joke in een boek. Zo verschenen eerder al de boeken Zoomigurumi 1 t/m 5, het boek Amigurumi aan het werk en dan nu Amigurumi babydieren haken. In dit boek vind je 12 superlieve dierengezinnetjes. Papa en zijn baby pinguïn op de cover van het boek zijn al onweerstaanbaar, maar ook Mama muis en haar dochtertje en Mama en baby kangoeroe bijvoorbeeld zijn erg lief zonder de anderen te kort te doen. Kortom, een boek boordevol lieve haakpatroontjes dat niet mag ontbreken in je boekenkast als je net als wij houdt van het haken van amigurumi.
IMG_2083IMG_2082

Dan het boek Haakgeluk 2 (of Nog meer Haakgeluk) van Claire Boeter. Inmiddels heeft Claire in korte tijd een flink aantal boeken op haar naam staan. Na de succesvolle serie boeken Haken & Kleur, Haken & Kleur Buiten en Haken & Kleur Feest die ze samen maakte met Saskia Laan, maakte ze op eigen titel nog het boek Haakgeluk waarvan zojuist het vervolg is verschenen. Haakgeluk 2 bevat net als Claire’s andere boeken vrolijke, kleurrijke haakprojecten. Hoewel qua project niet heel verrassend behoren de bloemblokdeken en het doily-kleed toch tot onze favoriete patronen uit het boek. Het kussen in de stoere V-steek is een steek die we zelf nog niet hebben uitgeprobeerd, dus daar zijn we ook nieuwsgierig naar. Aangezien we zelf het liefst gekleed gaan in het zwart, spreken de kleurrijke projecten om zelf te dragen ons niet zo aan, maar de leuke projecten voor in kinderkamer daarentegen weer wel. Al met al een op en top By Claire haakboek om weer veel haakplezier aan te beleven.IMG_2085IMG_2086

Het boek Sokken haak je zo! stond al eventjes op ons verlanglijstje. Na een aantal – tevergeefse – pogingen om sokken te breien, hebben we de hoop nu gevestigd op het haken van sokken en dit nieuwe boek van Jo An Luijken van www.wolhalla.nl gaat ons hierbij helpen. Het boekje bevat allereerst een duidelijke uitleg van hoe je de maten van je voet opneemt om zo een goed passende sok te kunnen maken. Daarnaast staan er 2 basispatronen in, een waarbij je een sok van boord naar teen met een zgn. Hollandse hiel haakt en een waarbij je een sok van teen naar boord haakt met een Boemeranghiel. Helaas ontbreken er stap-voor-stap-foto’s bij deze patronen, maar de beschrijving lijkt uitvoerig genoeg om een en ander toch tot een goed einde te kunnen brengen. Tot slot vind je in dit boek nog 7 haakpatronen om sokken te haken waarbij er zeker voor ieder wat wils is. Wij hebben onze zinnen gezet op de sokken met gaatjes erin, mooie gaatjes welteverstaan. En met het boek Sokken haak je zo! gaat dat zeker lukken!IMG_2146IMG_2145

Tot slot van ons stapeltje het nieuwe boek van Dendennis. Na zijn boeken Prettig gestoorde amigurumi, Dendennis viert feest en Combigurumi (dat hij samen met Sasha Blase-Van Wagtendonk maakte) verblijdt Dendennis ons nu met zijn boek Kawaii haken. Want vrolijk dat je wordt je zeker van dit leuke boek. De Kawaii toveren net als Dendennis’ andere figuren direct een glimlach op je gezicht en de vraag is niet welk figuurtje je gaat haken, maar welk figuurtje je het eerst gaat haken. Ik twijfel tussen het lampje, de sneetjes brood of toch de wolkjes… Of zal ik toch eerst het babydraakje of  het pandaatje gaan haken… Arghhh hahaha ik weet het niet hoor. Wel weet ik dat ik hartstikke blij ben met Dendennis’ nieuwste boek en zijn persoonlijke boodschap die hij er op de KreaDoe speciaal voor mij in schreef. Ik zou Kawaii haken zeker op mijn verlanglijstje zetten (als ik hem nog niet had)!IMG_2152IMG_2151IMG_2147